Súlyos balesetek

Add meg keresztneved, e-mail címed, telefonszámod és hamarosan vissza fogunk hívni!
Tel.: +36 70 3 40 40 40
Ne maradj le a hónap ajánlatáról!
Legyél Te is az első 50 igénylő között, és vásárold meg A, A2, A1, vagy AM kategóriás e-learning tanfolyamainkat most 4.000 Ft kedvezménnyel! Add meg az adataidat, és e-mailben elküldjük neked a saját e-kuponkódodat, melyet a weboldalon keresztüli online beiratkozáskor tudsz felhasználni. A megadott e-kuponkódod érvényesítésre kerül a sikeres webes regisztrációt követően. A kiadott kuponkódokat legkésőbb 2023. január 31-ig lehet felhasználni. A már érvényesített e-kuponkód ismételt felhasználására nincs lehetőség. A kuponakció a készlet erejéig (50db), de legkésőbb 2023. január 31-ig érvényes.
Segítünk+36 70 3 40 40 40
A megfelelő védőruházat nem azért kötelező, hogy újabb és újabb terheket rójanak a motorosokra, vagy, hogy a gyártók még több felszerelést adhassanak el. A szabályok minden esetben a testi épséged és az életed védik. Gondoljunk bele, mi történik a testünkkel, ha akár csak 50 km/órás sebességgel az aszfaltnak csapódik. Ilyenkor akár több mint 50 G feletti erő hat a testre, viszont még a legjobban kiképzett űrhajósok is alig több mint 10 G erőhatást képesek elviselni. A megfelelő védelem tehát nem csak kötelező, de szükséges is.
Már a motoros jogosítvány megszerzéséhez is előírás a megfelelő védőfelszerelés, egészen pontosan a bukósisak, a szemüveg (ha a sisakodon nincs elől plexi), a hosszúnadrág (nadrágba vagy nadrágra illeszthető térdprotektorral) és a megfelelő dzseki a bele vagy ráilleszthető könyök- és gerincprotektorral. Emellett a protektoros kesztyű és egy magas szárú zárt cipő vagy csizma is kötelező, illetve amíg a forgalmi oktatáson veszel részt viselned kell a T betűt is. A jogosítvány megszerzése után a tanuló jelzést elhagyhatod, de minden más továbbra is nagyon ajánlott, ha motorra akarsz ülni.
A KSH adatai alapján 2020-ban 599 személyi sérüléssel járó motoros baleset1 történt, idén pedig már 574 esetnél2 tartunk. A police.hu baleseti térképei szerint csak szeptember hónapban számos súlyos és halálos kimenetelű motoros baleset történt szerte az országban.
Ahogy egyre gyorsulnak a motorok úgy szigorodnak a védőfelszerelésre vonatkozó előírások is. Azonban ezek viselése nem azért szükséges mert kötelező, hanem mert egy-egy baleset esetén akár az életed is múlhat rajta. Az alábbiakban részletezzük, hogy pontosan mitől és hogyan védenek a kötelező felszerelések.
SisakA mostani héjas szerkezetű bukósisaknak alapvetően két funkciója van: egyrészt elvezeti az ütés energiáját, másrészt elnyeli azt. Ezt a funkciót csak az ép sisak képes ellátni, így bármilyen horpadás, deformálódás esetén cserélni szükséges. A legbiztonságosabbak a zárt sisakok, viszont a kényelem miatt a nyitott vagy felnyitható sisakok is népszerűek. A legújabb fejlesztés egy, a tarkónál nyíló sisak, aminél sokkal kisebb nyílás szükséges a fejnek, így baleset esetén biztosan nem repülhet le a motoros fejéről.
Motoros ruhaA védőruházat alapvető célja, hogy eséskor megvédje a bőrödet a súrlódástól, horzsolástól. Ellenállóképessége miatt leginkább bőrből (vagy a szellőzés miatt szintetikus anyagból) készülnek a ruhák, a kritikus részeknél általában fémbetétekkel erősítik meg őket. Viselhetsz egyrészes overállt – bár ez inkább a motorsportoknál elterjedt – vagy külön kabátot és nadrágot. A fontos, hogy mindkettő kopásálló legyen. A kiválasztásnál figyelj rá, hogy jól illeszkedjen rád a ruha, és kalkuláld bele, hogy protektorokkal együtt kell viselned (benne vagy rajta).
KesztyűA kesztyű feladata ugyanaz, mint a motoros ruháé, esés esetén a kezedet védi a horzsolástól. Ennek értelmében minél erősebb anyagból készül annál jobb. A legjobbak bőrből készülnek, és akár fémszálakkal vagy fémbetéttel is lehetnek erősítve. Léteznek textil kesztyűk is, ezek ellenálló képessége nyilvánvalóan alacsonyabb. Mindkét esetben fontos, hogy megfelelően tudj benne kormányozni, érezd, hogy mi történik épp a motorral, így a tenyérrésznél semmiképp sem lehet merev, vagy túl vastag a kesztyűd.
CsizmaUgyan a KRESZ nem írja elő a magas szárú cipő vagy csizma viselését, azonban ez több okból is indokolt: egyrészt, eséskor megvédi a bokádat a csavarodástól, másrészt védi a lábszárad az égési sérülésektől (a felforrósodott kipufogó gyakran okoz égést) és a felverődő kavicsoktól, törmeléktől.
ProtektorokA motoros ruha önmagában nem elég a megfelelő protektorok nélkül. Ezek a bukósisakhoz hasonlóan a balesetek során elnyelik az ütések erejét, megvédenek a sérülésektől, amikor a ruha önmagában már nem elég. Ahogy a sisakoknál itt is fontos, hogy csak tökéletesen ép protektorokat használj, a legkisebb horpadás, vagy deformitás is csökkenti a védőképességüket. Protektorokkal az érzékenyebb, sérülékenyebb területeket szükséges védened: a gerinced, a vállad, a könyököd és a térded. Ajánlott a mellkasvédő protektor, ami a kormányoszlopnak csapódás ellen véd.
+1 A légzsákMind a sisakból, mind a motorosruhából (kabátból) létezik már légzsákos verzió is. A kabátban rejtett párnák vannak, amik csúszás vagy ütközés esetén egy CO2 patron segítségével 0,1-0,3 másodperc alatt felfújódnak. A patront és a motorost egy rögzítő kábel köti össze, baleset esetén ez aktiválja a "légzsákot". Sisak esetében kicsit más, az ülés alá egy lassulásérzékelő van elhelyezve, ami hirtelen megállás esetén rádiójelekkel aktiválja a tarkó résznél, egy kis dobozban elhelyezett légzsákot, ami 0,15 mp alatt kinyílik. Maga a légzsák elsősorban a nyaki gerinccsigolyákat védi.
1 https://www.ksh.hu/stadat_files/sza/hu/sza0073.html
2 https://www.autoklub.hu/klub/hirek/baleseti-statisztikak/
E-learning rendszerű elméleti tanfolyam egyénileg bármikor kezdhető!
ElkezdemAutósiskolánk átlagostól kiemelkedőbb szakmai felkészültségét, és oktatóink kiváló pedagógiai képességét még a Nemzeti Közlekedési Hatóság is dícsérettel illette.