Sisak, ruha, kesztyű, csizma, protektor:
mert a tested nem aszfaltbiztos

A megfelelő védőruházat nem azért kötelező, hogy újabb és újabb terheket rójanak a motorosokra, vagy, hogy a gyártók még több felszerelést adhassanak el. A szabályok minden esetben a testi épséged és az életed védik. Gondoljunk bele, mi történik a testünkkel, ha akár csak 50 km/órás sebességgel az aszfaltnak csapódik. Ilyenkor akár több mint 50 G feletti erő hat a testre, viszont még a legjobban kiképzett űrhajósok is alig több mint 10 G erőhatást képesek elviselni. A megfelelő védelem tehát nem csak kötelező, de szükséges is.

Már a motoros jogosítvány megszerzéséhez is előírás a megfelelő védőfelszerelés, egészen pontosan a bukósisak, a szemüveg (ha a sisakodon nincs elől plexi), a hosszúnadrág (nadrágba vagy nadrágra illeszthető térdprotektorral) és a megfelelő dzseki a bele vagy ráilleszthető könyök- és gerincprotektorral. Emellett a protektoros kesztyű és egy magas szárú zárt cipő vagy csizma is kötelező, illetve amíg a forgalmi oktatáson veszel részt viselned kell a T betűt is. A jogosítvány megszerzése után a tanuló jelzést elhagyhatod, de minden más továbbra is nagyon ajánlott, ha motorra akarsz ülni.

A KSH adatai alapján 2020-ban 599 személyi sérüléssel járó motoros baleset1 történt, idén pedig már 574 esetnél2 tartunk. A police.hu baleseti térképei szerint csak szeptember hónapban számos súlyos és halálos kimenetelű motoros baleset történt szerte az országban.

Súlyos balesetek

Súlyos motoros balesetek

Halálos balesetek

Halálos motoros balesetek

A védőfelszerelés célja minden esetben a testi épséged és az életed védelme!

Ahogy egyre gyorsulnak a motorok úgy szigorodnak a védőfelszerelésre vonatkozó előírások is. Azonban ezek viselése nem azért szükséges mert kötelező, hanem mert egy-egy baleset esetén akár az életed is múlhat rajta. Az alábbiakban részletezzük, hogy pontosan mitől és hogyan védenek a kötelező felszerelések.

Motoros védőfelszerelés

Sisak

A mostani héjas szerkezetű bukósisaknak alapvetően két funkciója van: egyrészt elvezeti az ütés energiáját, másrészt elnyeli azt. Ezt a funkciót csak az ép sisak képes ellátni, így bármilyen horpadás, deformálódás esetén cserélni szükséges. A legbiztonságosabbak a zárt sisakok, viszont a kényelem miatt a nyitott vagy felnyitható sisakok is népszerűek. A legújabb fejlesztés egy, a tarkónál nyíló sisak, aminél sokkal kisebb nyílás szükséges a fejnek, így baleset esetén biztosan nem repülhet le a motoros fejéről.

Motoros ruha

A védőruházat alapvető célja, hogy eséskor megvédje a bőrödet a súrlódástól, horzsolástól. Ellenállóképessége miatt leginkább bőrből (vagy a szellőzés miatt szintetikus anyagból) készülnek a ruhák, a kritikus részeknél általában fémbetétekkel erősítik meg őket. Viselhetsz egyrészes overállt – bár ez inkább a motorsportoknál elterjedt – vagy külön kabátot és nadrágot. A fontos, hogy mindkettő kopásálló legyen. A kiválasztásnál figyelj rá, hogy jól illeszkedjen rád a ruha, és kalkuláld bele, hogy protektorokkal együtt kell viselned (benne vagy rajta).

Kesztyű

A kesztyű feladata ugyanaz, mint a motoros ruháé, esés esetén a kezedet védi a horzsolástól. Ennek értelmében minél erősebb anyagból készül annál jobb. A legjobbak bőrből készülnek, és akár fémszálakkal vagy fémbetéttel is lehetnek erősítve. Léteznek textil kesztyűk is, ezek ellenálló képessége nyilvánvalóan alacsonyabb. Mindkét esetben fontos, hogy megfelelően tudj benne kormányozni, érezd, hogy mi történik épp a motorral, így a tenyérrésznél semmiképp sem lehet merev, vagy túl vastag a kesztyűd.

Csizma

Ugyan a KRESZ nem írja elő a magas szárú cipő vagy csizma viselését, azonban ez több okból is indokolt: egyrészt, eséskor megvédi a bokádat a csavarodástól, másrészt védi a lábszárad az égési sérülésektől (a felforrósodott kipufogó gyakran okoz égést) és a felverődő kavicsoktól, törmeléktől.

Protektorok

A motoros ruha önmagában nem elég a megfelelő protektorok nélkül. Ezek a bukósisakhoz hasonlóan a balesetek során elnyelik az ütések erejét, megvédenek a sérülésektől, amikor a ruha önmagában már nem elég. Ahogy a sisakoknál itt is fontos, hogy csak tökéletesen ép protektorokat használj, a legkisebb horpadás, vagy deformitás is csökkenti a védőképességüket. Protektorokkal az érzékenyebb, sérülékenyebb területeket szükséges védened: a gerinced, a vállad, a könyököd és a térded. Ajánlott a mellkasvédő protektor, ami a kormányoszlopnak csapódás ellen véd.

+1 A légzsák

Mind a sisakból, mind a motorosruhából (kabátból) létezik már légzsákos verzió is. A kabátban rejtett párnák vannak, amik csúszás vagy ütközés esetén egy CO2 patron segítségével 0,1-0,3 másodperc alatt felfújódnak. A patront és a motorost egy rögzítő kábel köti össze, baleset esetén ez aktiválja a „légzsákot”. Sisak esetében kicsit más, az ülés alá egy lassulásérzékelő van elhelyezve, ami hirtelen megállás esetén rádiójelekkel aktiválja a tarkó résznél, egy kis dobozban elhelyezett légzsákot, ami 0,15 mp alatt kinyílik. Maga a légzsák elsősorban a nyaki gerinccsigolyákat védi.

Sixgear Cargo farmernadrág Motoros Csizma MNR-1691 GIVI 50.6 Blades bukósisak ICON Anthem 2 motoros kesztyű Sixgear Phoenix bőrkabát

1 https://www.ksh.hu/stadat_files/sza/hu/sza0073.html
2 https://www.autoklub.hu/klub/hirek/baleseti-statisztikak/

Jelentkezés

Motoros vezetéstechnika tréning jelentkezés

Tel.: +36 70 3 79 77 68

A jelentkezésed elküldése után munkatársunk hamarosan visszahív
a részletekkel.

Induló tanfolyamok

Motoros vezetéstechnikai tréning időpontok

Induló motoros vezetéstechnikai képzéseink.

2022. Ápr. 08. Péntek 11:00 - Virágpiac

2022. Ápr. 15. Péntek 11:00 - Virágpiac

2022. Ápr. 22. Péntek 12:00 - Virágpiac

2022. Ápr. 29. Péntek 12:00 - Virágpiac

Jogosítvány tudásbázis

Jogosítvány szerzéssel, KRESZ változásokkal, autózással és motorozással kapcsolatos gyakori kérdések és válaszok, tippek és tanácsok.

Vizsgával kapcsolatos információk

› Vizsga útvonalak

Zuglói, budaörsi és gazdagréti vizsgaútvonalak.
Tovább »

› Vizsga feladatok

B kategóriás jogosítvány rutin vizsga feladatok, B kategóriás járműkezelési vizsga minősítő lap, motor műszak, motor jogosítvány manőverezési feladatok, motor járműkezelési vizsga minősítő lap.
Tovább »

› BÜ vizsga feladatok
   (C és CE kategória)

Műszaki kérdések C és CE kategória.
Tovább »

Hasznos információk, aktualitások

2015 KRESZ vizsgakérdések változásai

A Nemzeti Közlekedési Hatóság 2015 januárjától megújult kérdésadatbankkal végzi a kategóriás tanulók számítógépes elméleti vizsgáztatását.
Tovább »

› 2013 KRESZ változások

A személygépkocsikat érintő KRESZ változások.
Tovább »

› 26 KRESZ teszt kérdés

26 kresz teszt kérdés, amelyek gyakran előfordulnak a kresz vizsgákon és amelyeket a vizsgázók általában elrontanak.
Tovább »